علت صدای ماشین لباسشویی - آقای سرویس

معمولا ماشین های لباسشویی سر و صدای بالایی از خود تولید می کنند. اگر یک سکه فلزی در مخزن آنها وجود داشته باشد، یا اگر مشکلی در یک یا چند قطعه اصلی به وجود آمده، ممکن است این اتفاق بیفتد.

صرف نظر از علت آن، این یک مشکل بسیار آزاردهنده است که باید در اسرع توسط نمایندگی تعمیر یخچال سامسونگ در اصفهان انجام دهیم. در این مقاله از وبسایت آقای سرویس علت صدای ماشین لباسشویی را توضیح خواهیم داد.

لازم به توضیح است که این نکته را برای شما بیان کنیم که علت صدای بالای لباسشویی مربوط به یک نمونه یا مدل از آن نیست، بلکه ممکن است در تمامی برندهای مطرح از جمله: ال جی، سامسونگ، بوش، دوو، اسنوا و… هم این اتفاق رخ دهد.

رایج ترین علت صدای ماشین لباسشویی چیست؟

ماشین لباسشویی صداهای مختلفی تولید می کند که هر کدام منشأ مشخصی دارند. انواع صداهایی که ممکن است از این گجت شنیده شود و علل آن در بخش های زیر بررسی شده است.

  1. علت صدای ماشین لباسشویی - آقای سرویسصدایی مانند خرخر کردن

صدای خرخر از ماشین لباسشویی ممکن است نشان دهد که چیزی به طور جزئی لوله تخلیه را مسدود نمی کند اما به طور کامل مسدود نمی شود! این انسداد را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل اساسی و در نتیجه ترکیدگی لوله، تعمیر کنید.

  1. دلیل صدای کلیک از در زمان کار کردن لباسشویی

در صورت شنیدن صدای کلیک ممکن است یک جسم خارجی در واشر تخلیه یا لاستیک اطراف درب ماشین لباسشویی گیر کند.

ممکن است به‌طور تصادفی سکه‌ها، کلیدها، سنجاق‌ها یا سایر وسایل را در جیب شلوار خود قرار داده باشید و فراموش کرده باشید که قبل از قرار دادن لباس‌هایتان در ماشین لباسشویی، آن‌ها را بردارید.

هر گونه چیز عجیب و غریب را از شلنگ تخلیه و واشر درب واشر جدا کنید.

  1. صدای ناله ناله

اگر صدای زوزه ای از این وسیله شنیدید، پیشنهاد می شود با یک متخصص تعمیر لباسشویی در منزل اصفهان تماس بگیرید. زیرا به احتمال زیاد پمپ آن خراب شده و باید تعویض شود، به خصوص اگر این صدا را هنگام آبکشی و تخلیه آب می شنوید.

  1. صدای وزوز شدید

اگر ماشین لباسشویی صدای وزوز می دهد، ممکن است یک ماده خارجی در پمپ وجود داشته باشد. اگر یک مورد خارجی وارد پمپ شود، نمی تواند از آن عبور کند و در نتیجه ممکن است آسیب زیادی به آن وارد شود و نیاز به تعویض آن باشد.

  1. صدای تق تق کردن مانند کوبیدن به درب

اگر صدای تق تق از ماشین لباسشویی خود می شنوید، این امکان وجود دارد که آن را با لباس بیش از حد پر کرده باشید. از علل دیگر صدای تق تق در این وسیله می توان به شکستگی بلبرینگ، قرقره و موتور آن اشاره کرد.

در صورت شنیدن صدای تق تق از آن در حین تخلیه، ممکن است یک ماده خارجی در موتور تخلیه جا افتاده باشد یا به طور کلی موتور تخلیه دچار مشکل شده باشد.

  1. علت صدای زیاد در مرحله خشک شدن

اگر در مرحله خشک کردن صدایی از این وسیله می شنوید، ممکن است به دلیل چیزی به سادگی حجم زیاد لباس، صاف نبودن ماشین یا وجود یک ماده خارجی در داخل آن باشد.

علت صدای ماشین لباسشویی - آقای سرویساین موضوع هم یکی دیگر از  اگر از این موارد مطمئن هستید، ممکن است تسمه پاره شده، مشکل در پمپ تخلیه، یاتاقان شکسته یا فرسوده کمک دیگ داشته باشید. در این مواقع، شما باید از یک تکنسین تعمیرکار لوازم خانگی کمک بگیرید.

  1. جیرجیر کردن

صدای جیر جیر در این وسیله می تواند ناشی از چیزی به سادگی پر کردن یا عدم تراز کردن لباسشویی باشد. از طرف دیگر، علت صدای جیر جیر ممکن است مشکل فنی ماشین باشد.

این صدا همچنین می تواند ناشی از مشکلات تسمه، کمک فنر، بلبرینگ، موتور، کوپلینگ موتور، پمپ تخلیه، شیر یا شیر ورودی آب و همچنین خرابی لاستیک اطراف درب ماشین لباسشویی شما باشد.

منبع صدای بلند ماشین لباسشویی

منبع صدای بلند در این وسیله ممکن است این باشد که پاهای ماشین در یک راستا قرار نگرفته یا یکی از اجزای ماشین لباسشویی شکسته است.

اما اگر صدای نامنظمی از دستگاه تشخیص داده شد، باید از یک متخصص برای بررسی تجهیزات و تعیین منبع کمک بگیرید.

  1. خرابی پمپ تخلیه و موتور پمپ

پمپ تخلیه در این گجت هم وظیفه پمپاژ آب به داخل دیگ و هم تخلیه آب در هنگام آبکشی را بر عهده دارد.

این پمپ ممکن است توسط یک تسمه یا موتور و یا ممکن است توسط یک موتور الکتریکی تغذیه شود. منبع صدای ماشین لباسشویی ممکن است صدای پمپ تخلیه آن باشد.

صدای پمپ تخلیه نشان دهنده خرابی آن است. برای حل این مشکل، پانل جلویی اتاق آن باید باز شود تا پمپ تخلیه قابل دسترسی باشد و به طور کامل بررسی شود.

  1. مشکل در شیر ورودی آب

اگر washing machine سر و صدای زیادی ایجاد کند، به خصوص در زمانی که پر است، ممکن است شیر ورودی آب معیوب باشد.

رسوبات معدنی ممکن است در طول زمان در داخل شیر جمع شوند و باعث مسدود شدن یا محدود شدن آب ورودی به آن شوند. اگر این اتفاق بیفتد، وسیله شما در حین کار صدای زیادی تولید می کند.

در صورت خرابی شیر ورودی آب باید تعویض شود. سعی نکنید شیر را تعمیر کنید زیرا برداشتن آن احتمال شکستن آن را افزایش می دهد.

  1. فرسوده شدن کلاچ

وظیفه کلاچ اتصال گیربکس و دیگ داخلی است که به دیگ اجازه می دهد تا به تدریج سرعت چرخش مناسب را به کار گیرد.

با فرسودگی کلاچ، ممکن است هنگام چرخاندن قابلمه یا بلافاصله پس از اتمام چرخش، صدای بلندی تولید کند. اگر کلاچ آسیب ببیند، قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود.

  1. خراب شدن تسمه

یکی از دلایل صدای زیاد این وسیله خرابی تسمه است. تسمه در ماشین لباسشویی های درب بالایی برای اتصال موتور به شفت استفاده می شود و اغلب در مدل های که درب آن در قسمت جلویی است.

برای اتصال موتور به سبد لباسشویی استفاده می شود. این کمربند که اغلب از پلاستیک تشکیل شده است می تواند شامل یک یا چند ردیف باشد.

در washing machine درب جلو، اغلب از یک تسمه چند ردیفه استفاده می شود و برای نصب ایمن ساخته شده است.

این تسمه معمولاً دارای یک ردیف و روکش الیافی است و در نمونه هایی با بارگیری از بالا استفاده می‌شود.

  1. سایش بالشتک روی موتورها

گاهی اوقات از پایه موتور در ماشین‌های لباسشویی با بار بالا برای انتقال نیرو از موتور به شفت استفاده می‌شود.

موتور و شافت توسط این بلبرینگ یا کوپلینگ به هم وصل می شوند که دارای دو تیغه محرک پلاستیکی و یک کنتاکت لاستیکی در وسط است.

گشتاور توسط تماس لاستیکی جذب می شود تا از شکستن شاخک ها جلوگیری شود. بالشتک اغلب در اثر استفاده منظم از ماشین لباسشویی فرسوده می شود، که احتمال لغزش شاخک ها و ایجاد صدا را افزایش می دهد.

علت صدای ماشین لباسشویی - آقای سرویساگر شفت متوقف شود یا سبد لباسشویی نتواند آزادانه بچرخد، ممکن است بالشتک آسیب ببیند و منجر به شستشو با صدای بلند شود. برای دسترسی به بالشتک موتور در اکثر این وسایل، محفظه شستشو باید برداشته شود.

  1. کمک فنر آسیب دیده

یکی دیگر از دلایل صدای غیرعادی ماشین لباسشویی، آسیب رسیدن به کمک فنر است. کمک فنرها در تمام این ماشین ها درب جلو برای کاهش یا جذب ارتعاشات ناشی از درام چرخان ماشین وجود دارد.

برای رسیدن به این کمک فنرها که به قاب پایه و نمای بیرونی دیگ بسته می شوند، پانل جلو یا عقب باید برداشته شود.

هنگامی که دیگ می چرخد، اگر این کمک فنرها ضعیف یا شکسته شوند، اغلب صدای بلندی ایجاد می شود و اگر این مشکل برطرف نشود، ممکن است به سایر اجزای آن آسیب برساند.

  1. وجود نقض در تسمه کاهش حرکت دیگ

تسمه کاهش حرکت درام ممکن است توسط برخی از این ماشین ها با درب بالا برای حمایت از درام هنگام چرخش استفاده شود.

گوشه های محفظه شستشو و بالای دیگ هر کدام دارای چهار تسمه متصل هستند. تسمه های لاستیکی مانند این ممکن است با استفاده منظم از دستگاه آسیب ببینند.

اگر تسمه‌ها کشیده یا شکسته شوند، دیگ ممکن است در حین چرخش به محفظه برخورد کند، که می‌تواند منجر به حرکت، لرزش یا صدای کوبیدن بلند شود.

اگر به طور مداوم بیش از توان این وسیله محیط آن را با لباس های شسته شده پر کنید، فشار زیادی به این تسمه ها وارد کرده و در نهایت آنها را خراب خواهید کرد.

در نهایت این تسمه ها نیاز به تعویض دارند و اگر چنین مشکلی پیش آمد طبیعتاً توصیه می کنیم هر 4 تسمه را تعویض کنید.

  1. خرابی موتور

در ماشین لباسشویی با بارگیری از بالا، موتور به عنوان محرک اصلی عمل می کند و هم محوری را که سبد لباسشویی را می چرخاند و هم در مدل های خاصی پمپ را به حرکت در می آورد.

موتور ماشین های درب جلو، تسمه‌ای را که قرقره (یا قرقره‌های) سبد لباسشویی را حرکت می‌دهد، نیرو می‌دهد.

هنگام استارت زدن، موتور ممکن است صدای غوغایی ایجاد کند و بوی سوختگی ضعیفی از خود متصاعد کند. در چنین شرایطی، موتور باید به طور کامل بررسی و تشخیص داده شود.

گاهی اوقات می توان مشکل موتور را برطرف کرد، اما در برخی مواقع نیاز به تعویض دارد.

  1. آسیب قرقره موتور، قرقره شفت و قرقره پمپ

قرقره موتور به تسمه متحرک و گاهی اوقات به تسمه پمپ در واشرهای تسمه کمک می کند. هنگامی که موتور در حال کار است، این قرقره ها می توانند مقدار زیادی گریس، کثیفی و سایش لاستیک ایجاد کنند که می تواند صدای جیغ یا تق تق ایجاد کند.

هنگام استارت زدن، تخلیه یا چرخش، ماشین ممکن است چنین صداهایی ایجاد کند. اگر این اتفاق بیفتد، قرقره ها باید برای شواهدی از تجمع کثیفی یا خوردگی بررسی شوند و در صورت نیاز، تعویض شوند.

  1. پوسیدگی یا پاره شدن تسمه پمپ

تسمه پمپ ماشین لباسشویی با بارگیری از بالا منبع تغذیه پمپ تخلیه را تامین می کند. استفاده منظم و طولانی مدت می تواند باعث پوسیدگی یا پاره شدن تسمه پمپ شود.

این موضوع می تواند منجر به ضربه شدید یا صدای جیر در طول فرآیند شستشو شود. لاستیک سوخته یا عدم تخلیه لباسوشیی همراه باشد. در چنین شرایطی، تسمه پمپ باید تعویض شود.

  1. بلبرینگ دیگ معیوب شده

یاتاقان‌های قابلمه به سبد لباسشویی یا دیگ داخلی اجازه می‌دهند تا در ماشین‌هایی با درب از بالا و از جلو آزادانه بچرخند.

شستشوی منظم لباس‌ها، استفاده طولانی‌مدت از مواد شوینده بی‌کیفیت و قرار دادن تعداد قابل توجهی لباس در آن می‌تواند به بلبرینگ‌ها آسیب برساند و آب به یاتاقان‌ها برسد و باعث از کار افتادن آن‌ها شود.

هنگامی که صدای ناله یا صدای بلندی را می شنوید، اغلب نتیجه خرابی بلبرینگ دیگ است. همراه با این صدا، ممکن است پخش بیش از حد داخلی دیگ یا نشت آب در اطراف درزگیر لاستیکی دیگ را تشخیص دهید.

توجه به این نکته ضروری است که در بسیاری از مواقع علت صدای زیاد این وسیله در هنگام خشک شدن یا سرعت بالا خرابی بلبرینگ ها است.

در چنین شرایطی، تکنسین به طور معمول علاوه بر بلبرینگ، لاستیک اطراف آن را نیز تعمیر می کند.

  1. ایراد در قسمت سه‌نظام نگه‌دارنده درام

اگر هر یک از سه شاخک نگهدارنده دیگ بخار یا حتی یکی از آنها بشکند، به خصوص در هنگام حرکت با سرعت زیاد، قطعاً درام لنگر با دیگ یا بخاری کمکی خراب می شود.

لازم است بشکه و درام را باز کنید و سه پایه نگهدارنده درام را به طور کامل بررسی کنید تا قضاوت محکمی داشته باشید.

همچنین در نظر داشته باشید که اگر این قطعه خراب شود، بدون شک یاتاقان ها خرد می شوند و در صورت چرخش بیش از حد درام آرمیچر احتمالاً بخاری آسیب می بیند.

  1. فرسوده شدن گیربکس

ممکن است گیربکس در واشر فرسوده یا شکسته باشد. گیربکس ها حاوی چرخ دنده هایی هستند که ممکن است در ماشین لباسشویی صدا ایجاد کنند.

البته این کاملا غیر قابل قبول است. قبل از تعمیر گیربکس سایر اجزای ماشین لباسشویی را بررسی کنید.

سخن پایانی + خداحافظی

برخی از این صداهایی که از ماشین لباسشویی می آیند جای نگرانی ندارد و ناشی از خطاهای ناخواسته استفاده هستند.

به عنوان مثال، چیزهای مختلفی مانند سگک، کمربند یا دکمه‌های لباس که به شیشه یا آب‌کش آن برخورد می‌کنند، می‌توانند منبع صدای خشک‌کن این وسیله یا صدایی باشند که ممکن است هنگام خشک کردن لباس‌ها در دورهای بالا شنیده شود.

از اینکه وقت خود را به جهت مطالعه این مقاله از وبسایت آقای سرویس با موضوع علت صدای ماشین لباسشویی گذاشتید، متشکریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *