اگر ماشین لباسشویی تان در هنگام شستن لباس ها سر و صدای زیادی تولید میکند این مقاله به شما کمک میکند که برای رفع مشکل خود اقدام مناسبی انجام دهید همچنین با خواندن این مقاله میتوانید با علت خراب شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی آشنا شده و از مشکلات بیشتر در آینده جلوگیری کنید.

بلبرینگ ماشین لباسشویی چیست؟

بلبرینگ یا یاتاقان قطعه‌ای مهم در ماشین لباسشویی است که در پشت دیگ لباسشویی قرار دارد و باعث چرخش دیگ لباسشویی در نتیجه شستشوی لباس ها می‌شود.در نتیجه ی خراب شدن بلبرینگ، استفاده از ماشین لباسشویی با مشکل روبرو میشود و اگر به موقع تعمیر نشود به قطعات دیگر در ماشین لباسشویی آسیب وارد می شود.

نشانه های خراب شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی

خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی نشانه‌هایی به همراه دارد که در صورت توجه به آنها می‌توان به علت آن پی برد در جهت رفع مشکل اقدام کنیم.این نشانه ها را باهم مرور میکنیم.

اگر هنگام شستشوی لباس ها و یا چرخیدن دیگ شستشو سر و صدای بیش از حد شنیده شود یکی از نشانه های خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی است که این صدا در هنگام استفاده از خشک کن بیشتر شنیده می شود.اگر زمان خاموشی دستگاه دیگ شستشو را با دست تکان دهید در صورت وجود مشکل در بلبرینگ متوجه صدای آن می شوید.

حرکت دیگ شستشو به صورت آزاد یکی دیگر از نشانه های خرابی بلبرینگ میباشد برای اطمینان میتوان هنگامی که دستگاه خاموش است دیگ ماشین لباسشویی را کمی بالا پایین کنیم اگر بیش از چند میلی متر حرکت کرد به احتمال زیاد بلبرینگ ساییده شده و باید تعویض شود.

نشانه ی دیگری که میتوان به آن اشاره کرد وجود لکه ی روغن روی لباس های شسته شده است که ممکن است به دلیل خرابی بلبرینگ و نشتی روغن از آن باشد که پس از بررسی در صورت وجود مشکل باید تعویض شوند.

نشتی آب نیز میتواند نشانه ی خرابی بلبرینگ باشد برای اطمینان از اینکه بلبرینگ ها سالم هستند یا خیر باید کاسه نمدی و بلبرینگ ها را با دقت بررسی کنید و در صورت وجود نشتی آب احتمالا بلبرینگ ها باید تعویض شوند.

علت خراب شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی

خراب شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی میتواند به دلایل زیادی وابسته باشد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

فرسودگی و پوسیدگی بلبرینگ ماشین لباسشویی:

برای افزایش عمر ماشین لباسشویی، توصیه می‌شود که سرویس سالیانه توسط یک تکنسین مجرب انجام دهید. این امر باعث تشخیص به موقع آسیب‌های داخلی دستگاه می‌شود و از بروز مشکلات جدی‌تر و هزینه‌های بیشتر جلوگیری میکند.

استفاده مداوم و بیشتر از توان دستگاه:

اگرعادت دارید  تمامی لباس‌هایتان را به یکباره بشویید، فشار زیادی به بلبرینگ ماشین لباسشویی وارد می شود که در بلند مدت باعث افزایش دما در بلبرینگ ماشین لباسشویی خواهد شد که باعث تغییر شکل قطعه و در نتیجه نفوذ آب به آن می شود.بهتر است جهت جلوگیری از خرابی بلبرینگ لباسشویی، بین هر سیکل شستشو حداقل 4 ساعت فاصله بیاندازید.

قرار دادن لباس بیش از حد توان در لباسشویی:

هر لباسشویی تا حد معینی ظرفیت دارد اگر بیش از وزن معین شده، لباس در دیگ ریخته شود، در طولانی مدت  فشار زیادی به بلبرینگ وارد می شود که موجب آسیب به آن خواهد شد.

تراز نبودن ماشین لباسشویی:

نصب اشتباه تراز نبودن ماشین لباسشویی روی زمین، باعث میشود هنگام چرخش دیگ و کارکردن به دستگاه لرزش زیادی وارد شود. کمک فنر ها نمیتوانند این ارتعاشات را خنثی کنند در نتیجه موجب آسیب جبران ناپذیری به بلبرینگ خواهد شد.

چگونگی تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

تعویض بلبرینگ نیاز به تجربه و مهارت همچنین ابزار مناسب دارد در صورتی که در صورتی که تخصصی در این زمینه ندارید پیشنهاد می شود که کار را به یک تکنسین مورد اعتماد بسپارید. اما اگر مایلید این کار را خود انجام دهید مراحل آن به ترتیب زیر است:

در ابتدا ماشین لباسشویی را خاموش کنید و از برق بکشید.بهتر است دستکش ایمنی بپوشید تا آسیبی به دست شما وارد نشود.

پیچ های پنل بالایی را باز کرده  و کشوی جاپودری را خارج کنید توصیه میکنیم برای اینکه با مشکلی مواجه نشوید از مراحل عکس بگیرید و به دلیل اینکه پیچ های هر قطعه با دیگری متفاوت است پیچ هارا در ظرف جداگانه نگه داری کنید  در این مرحله  باید پیچ های زیر جاپودری را باز کرده و سیم ها و اتصالات را از برد الکتریکی جدا کنید.صفحه ی ضربه گیر را برداشته و صفحه جلویی لباسشویی را از بدنه جدا کنید.

در محفظه اصلی جاپودری لوله ی هدایت کننده مواد شوینده را به وسیله ی انبر دست جدا کنید. لاستیک در لباسشویی را باز کنید. المنت گرمایی، پنل عقبی را از محل خود خارج کنید. حال با ید تسمه و فولی را خارج کنید  برای اینکار ابتدا تسمه را بکشید و سپس بچرخانید و بیرون بکشید.

برای جدا کردن موتور سیم های متصل را جدا و پیچ ها ی موتور را باز کنید و لوله ی تخلیه ی آب را جدا کنید سپس موتور را از بدنه جدا کنید. سیم و پیچ های متصل به دیگ را باز کنید و آن را خارج کنید.

برای تعویض بلبرینگ پیچ های دیگ را باز کنید می توانید بلبرینگ و کاسه نمد را در قسمت عقبی وان شستشو ببینید با استفاده از فولی کش بلبرینگ ها را خارج کنید و بلبرینگ های جدید را قرار دهید دقت کنید که کاسه نمد و بلبرینگ ها باید با انتهای لگن شستشو تراز شوند این کار را می توانید با چند ضربه ی محکم انجام دهید

لگن شستشو را در جای خود قرار دهید و طبق عکسهایی که گرفته اید مراحل را از آخر به اول انجام دهید.

قیمت بلبرینگ ماشین لباسشویی

کیفیت و اصل بودن بلبرینگ‌ها تاثیر زیادی  در کارکرد بلبرینگ‌ها دارند. در هنگام خرید حتما برند و کشور سازنده را چک کنید و از فروشگاه معتبر خرید کنید.قیمت بلبرینگ ها با توجه به اندازه، نوسانات ارزی، برند تولید کننده و نوع بلبرینگ می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال قیمت بلبرینگ ماشین لباسشویی اسنوا با قیمت بلبرینگ ماشین لباسشویی پاکشوما متفاوت است.

هزینه تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

کارشناسان لوازم خانگی پس از مشاهده و عیب‌یابی هزینه را اعلام می‌کنند. با توجه به برند و کارخانه ی تولیدی ماشین لباسشویی قیمت متفاوت خواهد بود. به طور کلی هزینه سرویس ماشین لباسشویی کمتر از تعمیر آن می باشد. کارشناسان توصیه می‌کنند برای کاهش هزینه تعمیر، سرویس دوره‌ای لوازم برقی خانگی پر استفاده را فراموش نکنید.  اگر می‌خواهید تعمیرکار برای بازدید به خانه شما بیاید، باید هزینه ایاب و ذهاب را هم به صورت توافقی پرداخت کنید.

در این مقاله با نشانه های خرابی بلبرینگ علت و همچنین چگونگی تعویض آن آشنا شدیم. در اکثر موارد علت خراب شدن بلبرینگ لباسشویی مربوط به استفاده نادرست و غیر اصولی در طولانی مدت می باشد. شما می‌توانید با رعایت نکات ارائه شده در این مقاله از رخ دادن این مشکل جلوگیری کنید.همچنین در صورت بروز مشکل می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و مشاوره دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *